تفاوت ضایعات محصولات آلومینیوم و آهن

تفاوت ضایعات محصولات آلومینیوم و آهن

تفاوت ضایعات محصولات آلومینیوم و آهن  و کاربرد آن در چیست؟

یکی از مهم ترین منابعی که برای تامین منابع آهنی و فولادی استفاده می شود، ضایعات و آهن یا قراضه آهن است به عبارتی دیگر به موادی که بازیافت پذیر باشند ضایعات گفته میشود ضایعات فلزی و آهنی برخلاف دیگر ضایعات قابلیت فروش دارند و بسیار با ارزش هستند ضایعات میتواند آن را به چرخه ی تولید برگرداند. عدد اتمی فلز آلومینیوم 13 است و نشان شیمیایی که دارد Al  است این فلز وقتی در معرض هوا قرار می گیرد زنگ نمی زند به دلیل وجود یک لایه اکسید است که بر روی آن قرار دارد. این فلز شکل پذیر است یعنی میتوان آن را به هر شکلی درآورد و همچنین غیر مغناطیسی است. این فلز دوازدهمین عنصری است که در جهان مورد استفاده قرار میگیرد و معروف است

ضایعات آهن چیست ؟

به چیز هایی که معیوب هستند یا از باقی مانده ی ضایعات چدنی و فولادی هستند آهن قراضه می گویند. از این آهن قراضه ها در کوره ی قوس الکتریکی استفاده می شود. آن ها تشکیل شده اند از  همه ی موادی که دور ریخته می شوند در مصالح ساختمانی و یا حتی خودرو سازی و درصورتی که قابلیت بازیافت داشته باشند جز ضایعات هستند. مواردی که از ضایعات فلزی یا اهن هستند ارزش پولی دارند و می توان آن ها را به چرخه ی تولید برگرداند.

انواع ضایعات آهن

ضایعات سوپر ویژه ویژه

این عبارت در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران جایی برایش نیامده است . این ضایعات را خریداران ضایعات در دسته های جداگانه نگهداری می کنند و اعتقاد بسیار دارند که ارزش آن ها بسیار بالاست و کیفیت بسیاری دارند .

ضایعات آهن گالوانیزه

این نوع آهن به دلیل این که روی خودشان پوشش دارند بسیار در برابر خوردگی مقاوم هستند. ولی اگر این آهن در طی فرایند ها بشکند یا تحت تنش های بالا دچار تغییر شوند و یا وقتی که میخواهند تولید شوند به آن کیفیت مد نظر نرسند تبدیل به ضایعات میشوند. به دلیل این که در آن روی وجود دارد نسبت به سایر ضایعات آهن کمتر باشد و از قیمت پایین تری برخوردار هستند

ضایعات پرس خودرو

این ضایعات بعد از آن که بخش پارچه ای و بخش پلاستیکی خودرو به طور کامل سوخته می شوند آن را به طور کامل پرس می کنند که به آن ضایعات پرس خورده گفته میشود . این ها بیشتر میتوانند در کوره های قوسی با دهانه ی بزرگ استفاده شوند.

ضایعات حلب

در بازار امروز این ها به دو دسته تقسیم میشوند یکی حلب پرسی یکی حلب فله ای. تمای قوطی هایی که برای مواد غذایی و … استفاده میکنند از این نوع است و از نوع ضایعات حلب به شمار می آیند .

ضایعات سوفاله آهن

وقتی در تراشکاری کار میکنند به براده هایی که تولید میشوند سوفاره یا سوفاله آهن میگویند. که می توانند به دو دسته تقسیم شوند یکی دسته ی ناخنی و یکی پوشالی و آن ها را در دو صورت فله ای و پفکی می فروشند. از اندازه های آن می توان به این اشاره کرد که سوفاله ناخنی 3-10 میلی متر است . این نوع سوفاله هزینه و ارزش بیشتر دارد چگالی پایین تری نیز دارد .

ضایعات آلومنیوم چیست ؟

بعد از آهن ،آلومینیوم پر کاربرد ترین فلز دنیاست و به خاطر سبک بودن، مقاومت زیاد و قابل آلیاژ بودن می توان در بیشتر صنایع از آن استفاده کرد. برای این که در وقت و هزینه و انرژی صرفه جوبیی کنیم آلومینیوم را بازیافت میکنیم. بیشترین میزان این ضایعات را در و پنجره ها تشکیل میدهند و وقتی که این فلز را بازیافت میکنیم هیچ تفاوتی با فلزی که تازه از معدن آمده است ندارد.

انواع ضایعات آلومینیوم و تفاوت آن :

آلومینیوم خشک

آلومینیوم نرم

تفاوت آن ها در این است که خالص هستند یا خیر و همچنین کیفیت آن ها چگونه است؟

آلومینیوم نرم میتواند بسیار منعطف باشد و همچنین خلوص و کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد. ولی در مقابل آلومینیومم خشک است آن بسیار خشک و شکننده است به همین سبب است که کیفیت و ارزش آلومینیوم نرم بسیار بالاتر از آلومینیوم خشک است .

آلومینیوم نرم انواع مختلفی دارد مانند

رادیاتور ماشین

کابل و سیم روکش دار

 ظروف آلومینیومی

و غیره است

آلومینیوم خشک نیز انواع مختلفی دارد مانند

ظروف تفلون و چدن

 رینگ و پیستون ماشین

پره شوفاژ

و غیره نمونه‌ای