آلومینیوم یا فولاد : کدام فلز بهتر است

آلومینیوم یا فولاد : کدام فلز بهتر است؟

آلومینیوم دومین عنصر فلزی فراوان روی زمین پس از سیلیکون است، در حالی که فولاد محبوب ترین آلیاژ جهان است.در حالی که هر دو فلز کاربردهای بی شماری دارند، چند فاکتور کلیدی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام یک برای کار شما بهترین است ، آلومینیوم یا فولاد ؟در اینجا برخی از موارد توسط خریدار ضایعات آلومینیوم آورده شده است:

  • مقاومت در برابر خوردگی

آلومینیوم از طریق همان نوع واکنش شیمیایی که باعث زنگ زدگی آهن می شود، اکسید می شود.اما بر خلاف اکسید آهن، اکسید آلومینیوم به فلز می چسبد و از پوسیدگی محافظت می کند.در نتیجه برای جلوگیری از زنگ زدگی به رنگ یا پوشش دیگری نیاز ندارد.

فولاد یا فولاد کربنی (نه ضد زنگ) – معمولاً باید پس از چرخش رنگ شود تا از زنگ زدگی و خوردگی محافظت شود.اغلب روی برای محافظت در برابر خوردگی از طریق فرآیند گالوانیزه استفاده می شود.

آلومینیوم یا فولاد

  • چکش خواری

در حالی که فولاد بسیار بادوام و انعطاف پذیر است، آلومینیوم به طور قابل توجهی انعطاف پذیرتر و الاستیک تر است.چکش‌خواری آلومینیوم آزادی طراحی قابل‌توجهی را به کنترل‌کننده‌ها می‌دهد.فولاد سفت تر است و اگر در طول فرآیند چرخش بیش از حد فشار داده شود، ترک می خورد یا پاره می شود.

  • استحکام – قدرت

علیرغم اینکه فولاد در معرض خطر خوردگی است، هنوز هم سخت تر از آلومینیوم است.در حالی که آلومینیوم در محیط های سردتر استحکام خود را افزایش می دهد، به طور کلی بیشتر از فولاد در معرض فرورفتگی و خراش است.فولاد کمتر در اثر وزن، نیرو یا گرما تاب می‌خورد یا خم می‌شود.این ویژگی ها آن را به یکی از بادوام ترین مواد صنعتی تبدیل کرده است.

  • هزینه

هزینه آلومینیوم و فولاد بر اساس عرضه و تقاضای جهانی، هزینه های سوخت مربوطه و بازار سنگ آهن و بوکسیت به طور مداوم در نوسان است.با این حال، حتی با این نوسان، یک پوند فولاد معمولاً ارزان تر از یک پوند آلومینیوم است.

تفاوت آلومینیوم و فولاد از نظر کاربرد

یک راه خوب برای تعیین اینکه فولاد برای یک کاربرد خاص بهترین است یا آلومینیوم ، نگاه به نحوه استفاده از این دو فلز است:

  • ساخت و ساز

استحکام فولاد آن را به یک انتخاب اصلی برای بسیاری از پروژه های ساختمانی تبدیل می کند.این ماده‌ای است که برای آسمان‌خراش‌ها، استادیوم‌ها، راه‌آهن‌ها، جاده‌ها، فرودگاه‌ها، پله‌های فولادی و سایر پروژه‌هایی که دوام در آن‌ها کلیدی است، استفاده می‌شود.بسیاری از ابزارهای مورد استفاده برای این پروژه ها نیز از فولاد ساخته شده اند.

آلومینیوم همچنین یک ماده جامد برای پله ها و همچنین اشکالی است که نمی توان با فولاد یا چوب ایجاد کرد.نسبت استحکام به وزن آلومینیوم آن را به یک ماده جامد محبوب برای ساخت ساختمان های بلند تبدیل می کند.

تفاوت آلومینیوم و فولاد

  • انرژی

چارچوب های فولادی برای انرژی هسته ای، گاز طبیعی و زیرساخت های الکتریکی کلیدی هستند.فولاد همچنین در سکوهای دریایی، برج های انتقال، هسته های ترانسفورماتور و سپرهای الکترومغناطیسی و همچنین برای دستگاه های استخراج و تولید مانند جرثقیل ها و لیفتراک ها استفاده می شود.

چگالی کم و هدایت حرارتی بالای آلومینیوم ، آن را به گزینه ای عالی برای خطوط انتقال برق تبدیل کرده است.این نه تنها ارزان‌تر از مس است، بلکه می‌توان آن را راحت‌تر به سیم تبدیل کرد.

  • بسته بندی و کالاهای مصرفی

بیش از نیمی از وزن لوازم خانگی مانند یخچال، فر و ماشین لباسشویی از فولاد است.فولاد همچنین برای استفاده در پله های فلزی، پیچ ها، میخ ها و سایر مصالح ساختمانی محبوب است.

خواص غیر سمی آلومینیوم ، آن را برای بسته بندی داروها و نوشیدنی ها ایده آل می کند.همچنین به طور گسترده ای در ساخت فویل ها و ظروف آشپزخانه استفاده می شود و بخشی جدایی ناپذیر از وسایل الکترونیکی بی شماری از جمله گوشی های هوشمند، تلویزیون ها، رایانه ها و لامپ های LED است.

آلومینیوم یا فولاد : کدام فلز بهتر است؟

به عبارت ساده، بهترین فلز بهترین فلز برای یک کار خاص است.