میلگرد و ضایعات میلگرد چیست

میلگرد و ضایعات میلگرد چیست

میلگرد و ضایعات میلگرد چیست

میلگرد چیست

کلمه میلگرد در واقع ترکیبی از دو کلمه است و مخفف میله تقویت شده است. میلگرد به عنوان فولاد تقویت شده نیز شناخته می شود که از یک میله فولادی مخصوص یا یک توری ساخته شده و از بسیاری از سیم های فولادی کوچک تشکیل شده است. میلگرد به عنوان یک وسیله کششی و مکانیزم تقویت کننده در بتن و بنایی با هدف تقویت و تثبیت بتن تحت کشش استفاده می شود.

به زبان ساده، میلگرد یک قطعه فولادی است که در داخل سنگ یا بتن با هدف تقویت آن و کمک به مقاومت در برابر فشار و کشش زیاد، قرار می گیرد. چیزی که باید از آن آگاه بود این است که چند نوع مختلف وجود دارد و هر کدام برای هدف خاصی استفاده می شود. در اینجا لیستی از رایج ترین انواع میلگرد مورد استفاده در ساخت و ساز آورده شده است:

میلگرد چیست

انواع میلگرد

میلگرد کربنی فولادی: این نوع میلگرد بسیار مقرون به صرفه است، مستحکم است و معمولاً در بتن ریزی استفاده می شود.

GFRP: این میلگرد جایگزینی برای فولاد کربنی سنتی است. از فایبرگلاس ساخته شده است و مقاومت کششی بالایی دارد.

میلگرد گالوانیزه: میلگرد گالوانیزه با استفاده از فرآیندهای مختلف با روی پوشانده می شود و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

فولاد ضد زنگ: میلگرد فولادی ضد زنگ برای مقاصدی استفاده می شود که در آن خوردگی موضوع مهمی است، اما روی به دلیل تمایل به گالوانیزه شدن نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد. بسیار گران است و به ندرت استفاده می شود.

میلگرد اپوکسی: میلگرد پوشش داده شده در اپوکسی بسیار مدرن و اقتصادی است. در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، اما به دلیل حرکت آسیب دیدن پوشش عالی محسوب نمی‌شود.

میلگرد چگونه ساخته می شود؟

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که میلگرد در گذشته از فولاد جدید ساخته می شد. با این حال، در طول دهه 1960، میلگرد را با استفاده از ضایعات فلزی تولید می کردند. در این زمان، میلگرد حاوی 97٪ مواد بازیافتی است که آن را نسبتاً دوستدار محیط زیست می کند.

بیشتر میلگردها که از فولاد ساخته شده اند از ذوب ضایعات فولادی در کوره قوس الکتریکی ساخته می شوند. سپس فولاد ذوب شده به شکل شمش ریخته می شود و سپس به صورت گرم نورد می شود. بعد از اینکه میله رول شد، با استفاده از ماشین آلات مخصوص به طول مورد نظر برش داده می شود و برای خنک شدن هوا در بستر هوا قرار می گیرد.

میلگرد کلاف نیز وجود دارد که درست مانند میلگرد معمولی است، اما به جای میلگرد مستقیم، شکل کلاف دارد. این نوع میلگرد پس از خنک شدن با هوا، سپس به داخل وان رفرمینگ فرستاده می شود و در آنجا قرقره شده و به شکل کلاف در می آید و سپس به شکل ها و طول های مناسب برش می شود.

میلگرد چگونه ساخته می شود

چرا میلگرد در ساخت و ساز استفاده می شود؟

اکنون که می‌دانید میلگرد چیست، انواع مختلف آن چیست و چگونه ساخته می‌شود، ممکن است تعجب کنید که واقعاً برای چه چیزی استفاده می‌شود و چرا استفاده می‌شود. نکته اینجاست که میلگرد، بتن را قوی تر می کند.

یکی، با گذشت زمان، بتن ترک می‌خورد و وقتی بتن ترک می‌خورد، بسیار ضعیف‌تر می‌شود. بتن ترک خورده بیشتر یکپارچگی ساختاری خود را از دست می دهد و رطوبت و هوا می توانند وارد آن ترک ها شوند و در نتیجه تخریب بتن را تسریع کنند.

اگرچه این کاربرد اولیه میلگرد نیست، اما قطعا تا حدی به جلوگیری از تشکیل این ترک ها کمک می کند. هدف اصلی میلگرد از این نظر کنترل محل وقوع ترک است و در نتیجه پیش بینی این نقاط را آسان تر می کند.

علاوه بر این، وقتی صحبت از استحکام و انعطاف‌پذیری به میان می‌آید، میلگرد فولادی بسیار قوی‌تر است و بهتر از بتن می‌تواند فشار، وزن و کشش زیادی را تحمل کند. با افزودن میلگرد به بتن و با فاصله گذاری آن به روشی خاص، می توان به بتن اجازه داد وزن و فشار بسیار بیشتری را تحمل کند، و با کشش بسیار بیشتری نسبت به آنچه در غیر این صورت می توانست مقابله کند، روبه رو شود.

بتن در مواجهه با مقاومت کششی کاملاً وحشتناک است و فقط کمی حرکت، مثلاً در اثر زلزله، می تواند از بین برود. با این حال، میلگرد به تثبیت بتن کمک می کند تا بتواند با وزن و فشار کششی بیشتری مقابله کند و همچنین به کاهش تخریب بتن در طول زمان کمک می کند.

ضایعات میلگرد چگونه تولید می شود

ضایعات میگرد از نخاله های ساختمانی در هنگام تخریب به وجود می آید. بدین صورت که پس از تخریب ساختمان ها مواد و مصالح تخریب شده به همان صورت دیگر قابل استفاده نیستند و به عنوان ضایعات در نظر گرفته می‌شوند، برای استفاده مجدد جداسازی و بازیافت می شوند و به مراکز مربوطه انتقال داده می شوند تا پس از فرآوری و ذوب مجدد به چرخه ساخت و ساز برگرند. پس از آن مراکز فروش عمده میلگرد ،میگرد های مجدد بازیافت و تولید شده را به بازار عرضه می کنند.

ضایعات میلگرد چگونه تولید می شود

بازیافت مجدد ضایعات ساختمانی

هزینه مصالح یکی از مسائل مهم ساخت و ساز است که به طور قابل توجهی بر هزینه پروژه تأثیر می گذارد. برخی از ضایعات مواد مانند میلگرد ها قابل بازیافت هستند و برخی دیگر از مصالح را نمی توان در ساخت و ساز استفاده مجدد کرد.

مطالعات نشان داد که مهمترین دلایل هدر رفتن مصالح در سایت های ساختمانی ، طراحی مکرر و تغییرات مشتری، دوباره کاری به دلیل اشتباهات کارگران، استفاده از مصالح ضعیف و نامناسب، اشتباه و عدم ذخیره سازی مواد، استراتژی ضعیف برای به حداقل رساندن زباله، کمبودن تجربه کارگران ماهر، شرایط نامناسب ساخت و ساز، آسیب در حین حمل و نقل، سرقت و خرابکاری و … اشتباهات در بررسی کمیت و بیش از حد مجاز می باشد.

با این حال، ما نمی توانیم به طور کامل از هدر رفتن در حین کار جلوگیری کنیم، اما می توانیم آن را کنترل کنیم. هر نقشه بردار کمیت مقداری ضایعات مجاز را هنگام ارزیابی مصالح برای تعیین هزینه ساخت اضافه می کند. اما این بدان معنا نیست که ما می توانیم آن محدودیت های مجاز را هدر دهیم. این ضایعات نه تنها برای کارایی کار بلکه برای عوامل محیطی نیز مهم هستند.

خلاصه

نکته اصلی این است که بسیاری از سازه‌ها در دنیای مدرن ما که از بتن ساخته شده‌اند، اعم از آسمان ‌خراش‌های بزرگ، تونل‌های قطار مترو و پیاده‌روها، همگی حاوی میلگرد هستند. به سادگی برای هیچ یک از این سازه ها نمی توان یکپارچگی ساختاری خود را در مدت زمان طولانی بدون آن میله های تقویت کننده فولادی حفظ کرد.